Memperbaharui insuran kenderaan dan cukai jalan kini lebih mudah dan cepat.Anda tidak perlu lagi beratur panjang di pejabat pos atau keluar mencari agen insuran, apa yang perlu anda hanya hubungi saya di no 012-3499412 - syukuri, utk pembaharuan secara online. Kurnia Insurans kini dikenali sebagai AmGeneral Insurance.
Kurnia Auto Assist - Talian 1800-88-3833, 24 jam untuk membantu pelanggan Kurnia menyelesaikan masalah kenderaan seperti menukar tayar pancit, menukar bateri dan "jump start". Perkhidmatan ini diberikan secara percuma jika jarak anda sejauh 50km. Jika jarak lebih dari 50km, terdapat sedikit caj yang akan dikenakan. (Sila rujuk jadual di bawah).
KADAR CAJ
| |
Jarak 50km daripada "provider's workshop".
|
PERCUMA
|
Lebih 50 km.
|
RM2.00 /km (siang/malam)
|
Kadar caj di atas adalah tidak termasuk repair, kos bahan dan kos tol. Pembayaran boleh dibuat terus kepada "servis provider".
Kini anda boleh terus mendapatkan perkhidmatan yang terbaik di sediakan oleh pihak Amgeneral Insurance dengan memuat turun App di play store hp anda, (kurnia one touch), dan masuk kan maklumat tentang kenderaan yg di insuran kan serta diri pemandu.
SMS update & reminder service - Pelanggan digalakkan menyertakan no. telefon yang aktif semasa memperbaharui insuran kenderaan supaya pihak Kurnia dapat menghantar peringatan untuk memperbaharui insuran kenderaan yang hampir tamat tempoh.
----------------------------------------------------------
"PREMIUM & EXTRA COVERAGE"
Kadar premium bagi kenderaan adalah ditentukan oleh Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) berdasarkan beberapa perkara:
1) Jenis-jenis perlindungan (Comprehensive, Third Party)
2) Kenderaan (motorsikal, kereta persendirian, kenderaan milik syarikat dan sebagainya)
3) Keupayaan enjin (CC)
4) Usia kenderaan
5) NCD
6) Jumlah yang ingin diinsuran ("Sum Insured")
7) Jumlah pemandu
8) Perlindungan tambahan
Pemegang polisi boleh mendapatkan perlindungan tambahan seperti :
"Windscreen" (untuk perlindungan "comprehensive" sahaja)
Cermin kenderaan yang pecah atau retak akan diganti dan NCB tidak akan terjejas. Kadar premium adalah 15% daripada jumlah yang diinsurankan bagi cermin berdasarkan jenis kereta. Contoh kadar premium bagi "windscreen" adalah seperti di bawah :
Jenis Kereta
|
Jumlah
Diinsuran
|
Kadar
Premium
|
Proton Exora
|
RM 700
|
RM 105.00
|
Proton Iswara 1.3
|
RM 450
|
RM 67.50
|
Proton Gen 2
|
RM 500
|
RM 75.00
|
Proton Perdana
|
RM 800
|
RM 120.00
|
Proton Persona
|
RM 500
|
RM 75.00
|
Proton Saga
|
RM 450
|
RM 67.50
|
Proton Waja
|
RM 500
|
RM 75.00
|
Proton Wira
|
RM 450
|
RM 67.50
|
Perodua Alza
|
RM 700
|
RM 105.00
|
Perodua Kancil
|
RM 400
|
RM 60.00
|
Perodua Kelisa
|
RM 450
|
RM 67.50
|
Perodua Kembara
|
RM 500
|
RM 75.00
|
Perodua Kenari
|
RM 450
|
RM 67.50
|
Perodua Myvi
|
RM 600
|
RM 90.00
|
Perodua Rusa
|
RM 400
|
RM 60.00
|
Perodua Viva
|
RM 500
|
RM 75.00
|
Hyundai Atos
|
RM 700
|
RM 105.00
|
Hyundai Getz
|
RM 1100–RM 750
|
RM 165.00-RM 112.50
|
Hyundai Matrix
|
RM 1250–RM 800
|
RM 187.50-RM 120.00
|
Honda Accord
|
RM 1000-RM 800
|
RM 150.00-RM 120.00
|
Honda City
|
RM 900-RM 650
|
RM 135-RM 97.50
|
Honda Civic
|
RM 800
|
RM 120.00
|
Mazda Fighter
|
RM 800
|
RM 120.00
|
Nissan Sentra
|
RM 800
|
RM 120.00
|
Nissan Serena
|
RM1150-RM 700
|
RM 172.50-RM 105.00
|
Suzuki Swift
|
RM 1500-RM
800
|
RM 225.00-RM 120.00
|
Toyota Avanza
|
RM 700
|
RM 105.00
|
Toyota Unser
|
RM 900
|
RM 135.00
|
Toyota Vios
|
RM 750
|
RM 112.50
|
Toyota Estima
|
RM 2600-RM 1200
|
RM 390.00-RM 180.00
|
Compensation For Assessed Repair Time (CART)
(Untuk perlindungan "comprehensive" sahaja). CART merupakan sejumlah gantirugi yang dibayar kepada pemegang polisi berdasarkan jumlah kerugian terhadap penggunaan kenderaan selama ia dibaikpulih bermula dari kemalangan sehinggalah tempoh tuntutan dibuat dan bukanlah bilangan hari kenderaan berada di bengkel. Kenderaan 16 tahun dan ke atas wajib mengambil CART iaitu sebanyak RM140.00 tambahan kepada kadar premium.
"All Drivers Coverage" (kenderaan didaftar atas nama syarikat)
Biasanya untuk kenderaan yang didaftarkan atas nama syarikat/organisasi. Perlindungan tambahan ini membenarkan sesiapa sahaja memandu kenderaan yang telah diinsurankan. Ia tidak boleh digunakan untuk kenderaan komersil seperti teksi dan bas. Caj untuk premium adalah RM50.00 bagi sebuah kenderaan.
Kepentingan mengambil "All Driver Coverage" ialah jika pemandu lain (yang tidak dinamakan) memandu kenderaan yang diinsurankan dan terbabit di dalam kemalangan, maka akan dikenakan caj sebanyak RM400 (bagi kereta) untuk membuat tuntutan insuran. Walaubagaimana pun, pihak Kurnia Insurans membenarkan pelanggan memasukkan nama pemandu kedua secara percuma. Syarat-syarat yang dikenakan bagi pemandu ke dua adalah:
1) Berumur 21 tahun ke atas.
2) Pemegang lesen penuh melebihi 2 tahun.
3) Pemegang lesen penuh (bukan PROVISIONAL).
Bagi nama pemandu ketiga, dan seterusnya dikenakan caj sebanyak RM10 bagi setiap tambahan nama. Caj sebanyak RM50 bagi "All Driver" (bagi kederaan atas nama syarikat).
Biasanya untuk kenderaan yang didaftarkan atas nama syarikat/organisasi. Perlindungan tambahan ini membenarkan sesiapa sahaja memandu kenderaan yang telah diinsurankan. Ia tidak boleh digunakan untuk kenderaan komersil seperti teksi dan bas. Caj untuk premium adalah RM50.00 bagi sebuah kenderaan.
Kepentingan mengambil "All Driver Coverage" ialah jika pemandu lain (yang tidak dinamakan) memandu kenderaan yang diinsurankan dan terbabit di dalam kemalangan, maka akan dikenakan caj sebanyak RM400 (bagi kereta) untuk membuat tuntutan insuran. Walaubagaimana pun, pihak Kurnia Insurans membenarkan pelanggan memasukkan nama pemandu kedua secara percuma. Syarat-syarat yang dikenakan bagi pemandu ke dua adalah:
1) Berumur 21 tahun ke atas.
2) Pemegang lesen penuh melebihi 2 tahun.
3) Pemegang lesen penuh (bukan PROVISIONAL).
Bagi nama pemandu ketiga, dan seterusnya dikenakan caj sebanyak RM10 bagi setiap tambahan nama. Caj sebanyak RM50 bagi "All Driver" (bagi kederaan atas nama syarikat).
"All Riders Coverage"
(Untuk Motorsikal-Comprehensive/Third Party). Ia melindungi penunggang yang tidak disenaraikan di dalam polisi insuran. Caj adalah 50% daripada jumlah premium.
------------------------------------------------------
KEMALANGAN JALAN RAYA - APA YANG HARUS DILAKUKAN
Sila bertenang dan jangan cemas.
Jika ada sesiapa yang tercedera, telefon 999 untuk
bantuan.
Jika tidak ada sebarang kecederaan, alihkan kenderaan
anda dari aliran trafik ke tempat yang selamat, jika boleh.
Catatkan nama dan alamat pemandu-pemandu lain
yang terbabit.
Catatkan model dan nombor pendaftaran kenderaan lain
yang terlibat.
Catatkan nama dan alamat saksi-saksi, sekiranya ada.
Buat lakaran kasar tentang kemalangan dan lokasi
kenderaan terlibat sejurus sebelum dan selepas kemalangan
(Gambar mengenai kemalangan, jika ada, akan membantu).
Bertukar maklumat mengenai nama syarikat insurans/
pengendali takaful masing-masing.
Jangan berbincang tentang siapa yang bersalah. Ini
mungkin menimbulkan kesulitan dalam mengendalikan
tuntutan anda.
Jika kenderaan anda perlu ditunda, pastikan bahawa
kenderaan tersebut akan dihantar ke bengkel yang
betul. Hubungi syarikat insurans/pengendali takaful anda
atau nombor "hotline" kemalangan syarikat tersebut
bagi mendapatkan maklumat tentang bengkel kenderaan
yang sepatutnya.
Laporkan kemalangan kepada polis dengan segera.
Laporkan kemalangan kepada syarikat insurans/pengendali
takaful anda dengan segera, walaupun anda tidak berniat
untuk membuat sebarang tuntutan. Pihak ketiga yang
terlibat dalam kemalangan tersebut mungkin akan membuat
tuntutan insurans daripada syarikat insurans/pengendali
takaful anda dan akan menyebabkan kehilangan NCD anda.
Isikan borang tuntutan dengan lengkap dan masukkan
maklumat tambahan yang berkaitan. Jika ada sebarang
keraguan, dapatkan nasihat dari syarikat insurans/
pengendali takaful anda.
------------------------------------------------------
KEMALANGAN JALAN RAYA - APA YANG HARUS DILAKUKAN
Sila bertenang dan jangan cemas.
Jika ada sesiapa yang tercedera, telefon 999 untuk
bantuan.
Jika tidak ada sebarang kecederaan, alihkan kenderaan
anda dari aliran trafik ke tempat yang selamat, jika boleh.
Catatkan nama dan alamat pemandu-pemandu lain
yang terbabit.
Catatkan model dan nombor pendaftaran kenderaan lain
yang terlibat.
Catatkan nama dan alamat saksi-saksi, sekiranya ada.
Buat lakaran kasar tentang kemalangan dan lokasi
kenderaan terlibat sejurus sebelum dan selepas kemalangan
(Gambar mengenai kemalangan, jika ada, akan membantu).
Bertukar maklumat mengenai nama syarikat insurans/
pengendali takaful masing-masing.
Jangan berbincang tentang siapa yang bersalah. Ini
mungkin menimbulkan kesulitan dalam mengendalikan
tuntutan anda.
Jika kenderaan anda perlu ditunda, pastikan bahawa
kenderaan tersebut akan dihantar ke bengkel yang
betul. Hubungi syarikat insurans/pengendali takaful anda
atau nombor "hotline" kemalangan syarikat tersebut
bagi mendapatkan maklumat tentang bengkel kenderaan
yang sepatutnya.
Laporkan kemalangan kepada polis dengan segera.
Laporkan kemalangan kepada syarikat insurans/pengendali
takaful anda dengan segera, walaupun anda tidak berniat
untuk membuat sebarang tuntutan. Pihak ketiga yang
terlibat dalam kemalangan tersebut mungkin akan membuat
tuntutan insurans daripada syarikat insurans/pengendali
takaful anda dan akan menyebabkan kehilangan NCD anda.
Isikan borang tuntutan dengan lengkap dan masukkan
maklumat tambahan yang berkaitan. Jika ada sebarang
keraguan, dapatkan nasihat dari syarikat insurans/
pengendali takaful anda.
------------------------------------------------------
BAGAIMANA MEMBUAT TUNTUTAN INSURAN
Membuat tuntutan insuran biasanya menjadi satu perkara yang menyukarkan bagi sesetengah pihak. Walau bagaimanapun, Kurnia Insurans menyediakan beberapa panduan untuk memudahkan pemegang polisi membuat tuntutan apabila berlaku kemalangan.
Tuntutan Akibat Kesalahan Sendiri (Own Damage Claim)
1) Pemegang polisi boleh membuat tuntutan terhadap kerosakkan akibat kesalahan yang dilakukan sendiri jika kenderaan dilindungi oleh polisi "comprehensive".
2) Membuat laporan polis dalam masa 24 jam apabila berlakunya kemalangan seperti yang terkandung di dalam undang-undang.
3) Hantar kenderaan anda ke bengkel yang disenaraikan untuk tindakan segera. Semak bengkel panel bagi syarikat insuran anda.
4) Pemegang polisi Kurnia Insurans boleh mendapatkan lokasi bengkel dan membuat pilihan dengan menghubungi 24-Hour Kurnia Auto Assist di talian 1-800-88-3833.
5) Dapatkan borang tuntutan daripada syarikat insuran anda. Isikan maklumat lengkap bersama tandatangan dan hantar bersama beberapa dokumen yang diperlukan dalam masa 14 hari :
- Salinan asal laporan polis
- Anggaran kos baikpulih kenderaan daripada bengkel
- Salinan :
a) Polisi Insuran / "Cover note"
b) Geran Kenderaan
c) "Roadtax disc"
d) Kad Pengenalan dan lesen pemilik kenderaan
e) Kad pengenalan dan lesen pemandu kenderaan
f) Dokumen perjanjian sewa beli (jika ada)
Untuk tindakan segera, anda dinasihatkan supaya menyertakan semua dokumen yang lengkap terus kepada ibu pejabat Kurnia ataupun cawangan-cawangan yang berhampiran semasa membuat tuntutan. Anda juga digalakkan untuk menyertakan nombor telefon sepanjang tuntutan dibuat supaya pihak Kurnia dapat menghantar SMS notifikasi dan juga status tuntutan anda secara serta-merta.
Semasa tuntuntan dibuat, anda akan kehilangan NCD semasa (ia akan bermula dari 0% kembali).
Tuntutan Bukan Akibat Kesalahan Sendiri (No-Fault Own Damage Claim)
Tuntutan ini juga seperti akibat kesalahan sendiri. Bezanya hanya pemegang polisi tidak akan kehilangan kadar NCD semasanya. Tuntutan hanya boleh dilakukan sekiranya kemalangan berpunca bukan daripada kesalahan pemandu. Ia ditentukan berdasarkan siasatan dan laporan pihak polis. Langkah-langkah membuat tuntutan adalah sama seperti di atas termasuklah tambahan beberapa salinan dokumen seperti :
a) Surat pengesahan mengatakan "No-Fault Own Damage"
dan butiran insuran pihak ketiga (perlu dibuktikan oleh JPJ)
dan butiran insuran pihak ketiga (perlu dibuktikan oleh JPJ)
b) Laporan polis pihak ketiga
c) Siasatan pihak polis
d) Lakaran kemalangan dari pihak polis (jika ada)
c) Siasatan pihak polis
d) Lakaran kemalangan dari pihak polis (jika ada)
Untuk maklumat lanjut sila layari http://www.kurnia.com/.
"Excellence in Service"